Kris en Inse in Senegal

In het kader van de postgraduaatopleiding “Internationaal sociaal werken in mondiale context” vertrekken wij op 1 oktober 2006 naar Senegal. Wij zullen er gedurende 6 maanden werken en leven in een Frans-Senegalees project in Mbour.

zondag, januari 07, 2007

Toen waren we nog met 4 toubab’s

Na het vertrek van Wim (snik, snik,...)

en een ontbijt vertrokken we met ene taxi richting taxi-plaats in Dakar (jaja, waar we toen bijna ne kodak armer waren). Deze keer was er veel meer volk, echt druk. We konden al snel een sept-place versieren naar Toubab Dialaw. Daar konden we genieten van een prachtige zee en hoge golven. Deze keer geen zwartjes die ons lastig kwamen vallen om van alles te kopen ofzo.

Nadat we terug op weg naar M’Bour waren kwam de plaatselijke Lijn voorbij. Het was een foto waard maar niet mogelijk. De middengang werd ook gebruikt als zitplaatsen. Een bus vol zwarten met in het midden 4 toubabs achter elkaar op een uitklapstoeltje.

Terug in M’Bour hebben we onze rugzakken afgezet en zijn we naar de markt gegaan op een charette. Op de markt heeft Joris zijn shoppings-instinct laten werken en een voetbaltruitje gekocht. Het werd ook een kat en muis spelletje, 2 Senegalezen volgden ons in de gangen van de binnenmarkt maar de 4 muizen hebben gewonnen. Wat de katten exact wilden weten we niet.
’s Avonds na een echt frisse (koude) douche zijn we samen met Joke gaan eten in de Kassoumaye, een pizza-restaurantje aan het strand van M’Bour. Het was er heerlijk, al even niet meer zo goed gegeten als toen. Op tijd gaan slapen want ’s morgens moesten we vroeg uit de veren want we vertrokken naar Djiffer. Een tocht die we niet zullen vergeten. Met een taxi tot aan de mini-bus. Over de zoutvlaktes door het water naar Djiffer. Het duurde veel te lang voor onze tere achterwerkjes, 3 uur op een plank zitten zonder goed te kunnen bewegen. Daar aangekomen hebben we onze intrek genomen in onze hutjes.

Snel geïnstalleerd en vertrokken naar Pierre, onze gids (nen toffe kerel).
Samen met hem hebben we gekajakt tussen de mangrove op de Saloum. Eén van de mooiste dingen die we gezien hebben. Spijtig genoeg konden we geen foto’s nemen omdat we schrik hadden dat de kodak in het water zou vallen. Maar de beelden zijn in ons geheugen gegrift. Oesters zijn daar niet duur, ze groeien er aan de bomen, de oesterboom  .
Nadat we onze kayaks aan de kant hadden gelegd, hebben we geproefd van de oesters en mosselen die Pierre had geplukt. Een beetje taai maar Inse en Kris, al helemaal aangepast aan Senegal, vonden het niet zo slecht. Joris en Guy daarentegen vonden het niet zo smakelijk.

Na een douche zijn we wat foto’s gaan maken op het strand en op de pier. Een schitterend uitzicht op de eilandjes in de verte.

Een groots avondmaal werd voor ons klaargemaakt. Voor 7,5 € kregen we un entree, un plat et un dessert. Groenten gebakken met een eike, kip met rijst, en 3 stukken fruit.
Vroeg gaan slapen om weeral in de vroege uurtjes te ontbijten, 8u om dan rond 9u de taxi te nemen richting M’bour. Na een uur te moeten wachten op de taxi en wat tumult van de bewoners omdat wij ‘hun’ plaatsen hadden ingenomen, kwamen we terug in onze vertrouwde streek rond half twaalf. Nu gaan we even rusten en het volgende verslag komt snel.